بسم الله الرحمن الرحیم

م

الأعراف ۲۰۱ إِنَّ الَّذینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ

ل

پرهیزگاران هنگامى که گرفتار وسوسه‌هاى شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) مى‌افتند؛ و (در پرتو یاد او، راه حق را مى بینند و) ناگهان بینا مى‌گردند.

ل

ک


ا

یک پیام از آیه:

اگر روزی دیدی که دوستان و نزدیکانت رفتارهای عجیب و غریب دارند و مسائلِ خیلی روشن را نمی‌بینند، خیلی تعجب نکن. در این عالم، این خیلی چیز عادی‌ای است. شاید پیش خود بگویی انسانِ به این باتقوایی چرا؟ این مطلبِ به این روشنی چرا؟ این که اظهر من الشمس است! تا دیروز که نظر دیگری داشت، الان چه شده که چنین رفتار عجیب و جاهلانه‌ای دارد؟! انگار نه انگار سن و سالی دارد! انگار نه انگار تحصیلاتش چنین و چنان است! انگار نه انگار که معتمد جماعتی است!

نه… خیلی تعجب نکن. خدا برای آزمون تو و او، در این عالم به شیاطین اذن برخی کارها را داده است. تا ببیند وقتی آن‌ها، آن کارها را می‌کنند تو و او چه می‌کنید؟ عبد می‌مانید و اطاعت امر صاحب می‌کنید یا نه، بنا می‌کنید به عجز و لابه و شلوغ کاری و ناامیدی و درگیری و بی‌احترامی و بی‌عدالتی.گاهی شاید بگویی «آن که با تقواست که شیاطین کاری به کارش نمی‌توانند داشته باشند؟!» خوب این خیالات توست! خداوند نظرش با شما متفاوت است! اتفاقاً شیاطین تلاش‌شان برای ابتلای متقین چندین و چند برابر است. تا زمانی که دختر و پسری عزم محرمیت ندارند، رابطۀ‌شان خیلی عاشقانه و لیلی و مجنونی پیش می‌رود ولی همین که عزم محرمیت و زوجیت (بخوانید عبودیت) کردند، همه چیز شکراب می‌شود! مادر دختر یک گوشۀ کار را خراب می‌کند، خود دختر گوشۀ دیگری را، مادر پسر رفتاری عجیب و غریب می‌کند و دائی پسر رفتاری عجیب و غریب‌تر! و دهان همه هم باز می‌ماند از این همه چیزهای عجیب و غریب! و چه بسیار عَقدهایی که ناگهانی و خیلی عجیب و غریب و قبل یا بلافاصله بعد عقد بهم می‌خورد! همه هم انگشت به دهان‌اند که این‌ها چرا؟!

یا وقتی دارید کاری می‌کنید که به صحت و سلامت و نیت و هدفش یقین دارید، مرتب اصطکاک پیش می‌آید! سوءتفاهم پیش می‌آید! سوء‌ظن پیش می‌آید! بین جماعت متقین! این با آن و آن با این! بر سر چیزهای خیلی خیلی روشن! و بر سر چیزهایی که هیچ ابهامی ندارد اختلاف‌های سنگین و ناراحت کننده پیش می‌آید… گاهی شاید وسط روز یکی از آن خوب‌ها بگوید که الان نیمۀ شب است! و باز انگشت به دهان می‌مانی!

خیلی انگشت به دهان نمان، شیاطین برای متقین خیلی وقت‌ها بسیج عمومی اعلام می‌کنند… می‌ریزند و می‌کوشند به مَسِّ متقین! که این مس، متقین را کور می‌کند! مگر اینکه خیلی زود متذکر شوند، وضو بگیرند، یاد خدا کنند و رابطۀ عمیق و عجیب عبد و رب را مرور کنند…

فتذکروا…