بسم الله الرحمن الرحیم

احزاب ۵۳
یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیوتَ النَّبِیَّ إِلَّا أَنْ یؤْذَنَ لَکمْ إِلَىَ طَعَامٍ غَیرَ نَاظِرِینَ إِنَاهُ وَلَکنْ إِذَا دُعِیتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِینَ لِحَدِیثٍ، إِنَّ ذَلِکمْ کانَ یؤْذِی النَّبِی فَیسْتَحْیی مِنْکمْ…
ای کسانی که ایمان آورده‌اید! در خانه‌های پیامبر داخل نشوید مگر به شما برای صرف غذا اجازه داده شود، در حالی که (قبل از موعد نیایید و) در انتظار وقت غذا ننشینید امّا هنگامی که دعوت شدید داخل شوید و وقتی غذا خوردید پراکنده شوید، و (بعد از صرف غذا) به بحث و صحبت ننشینید. این عمل، پیامبر را ناراحت می‌نماید، ولی از شما شرم می‌کند. (و چیزی نمی‌گوید)
————–
یک پیام از آیه:
برای مهمانی‌رفتن و خود را مهمان دیگران کردن باید برنامه داشت. نباید همین‌طور راه افتاد و رفت خانۀ مردم! اصلا تا وقتی دعوت‌مان نکرده‌اند یا از قبل اطلاع نداده‌ایم، حق نداریم خودمان راه بیفتیم و برویم… حالا دعوت‌مان هم اگر کردند، حق نداریم زودتر برویم! برویم و حالا بنشینیم و گپی بزنیم تا وقت غذا برسد؟! نه… نباید چنین کرد، مگر صاحب‌خانه این‌گونه خواسته باشد و رفتاری جز این را بی‌احترامی و مذموم بداند. و اگر این‌طور نخواست، ما حق نداریم این طور بخواهیم… خودِ غذاپختن مگر کم کاری است یا مگر این‌ها جز مهمان‌داری کار دیگری ندارند؟! خرید ندارد این خانه برای غذای مهمانی؟
شاید آن بیچاره‌ها اذیت می‌شوند از حضور بی‌برنامه و سرزدۀ تو… کمی ملاحظه کن!
درست است که ما ایرانی‌ها به مهمان‌نوازی شهره‌ایم، درست است که خیلی‌ها خودشان می‌پسندند که وقتی مهمان‌شان شدی، زود بروی و با هم گپی بزنید، اما حواست باشد که صاحب‌خانه حتما چنین بخواهد، در غیر این صورت، اسباب زحمت‌شان شده‌ای!
یعنی باید وقتی غذایت را خوردی سریع تشکر کنی و بروی سراغ کارَت تا اهل منزل به کارشان برسند، مگر خودشان بخواهند. اگر نخواستند ننشین به حرف! مگر آن روز فقط برای شما برنامه دارند و باید وقف شما باشند؟ در این خانه جز مهمان‌داری کاری تعریف نشده است؟ همسران و فرزندان کار دیگری ندارند که حضور تو مزاحم آن‌ها باشد؟ خوب مراعات کن! کمی بیندیش! اگر خیلی اهل اندیشیدن هم نیستی کمی قرآن بخوان! شاید اخلاق حسنۀ اهل خانه اجازه ندهد تو را راه ندهند یا فوری رد کنند، اما اخلاق حسنۀ تو هم نمی‌فهمد که نباید مزاحم شوی؟! سر وقت برو و سر وقت برگرد این‌گونه به رضایت الهی و رضایت خلق نزدیک‌تر است… اینگونه به حق نزدیک‌تر است… فتأمل